În postarea trecută, vă spuneam de proiectul COVASNA ANTIQVA. Și atunci am realizat că nu v-am povestit ce am făcut noi până acum în cadrul acestui proiect.
În perioada iunie
– septembrie 2014, în Covasna -
Voineşti, Asociaţia Cultural Creştină „Justinian
Teculescu” din Covasna, în parteneriat cu Muzeul Naţional al Carpaţilor
Răsăriteni, Asociaţia Culturală „Cetatea Dacică-Valea Zânelor” din Covasna, Asociaţia
Cultural-Ştiinţifică „Carpaţii Răsăriteni”,
Școala Gimnazială “Avram
Iancu” şi Asociaţia Culturală „Omnis Barbaria”, cu sprijinul financiar
al Consiliului Judeţean Covasna şi al Consiliului Local Covasna, a organizat
prima ediţie a Proiectului „COVASNA ANTIQVA” adresat unui număr de 50 de elevi de gimnaziu şi
4 profesori din zona oraşului Covasna.
Covasna Antiqva este un proiect care se adresează în special elevilor cu
vârste între 10 și 15 ani, precum şi profesorilor de istorie, şi s-a derulat
în zona Covasna - Voineşti, pe parcursul mai multor zile. Participanții au avut
ocazia de a fi implicați în diverse activităţi, expoziţii şi ateliere educative
în scopul dobândirii cunoştinţelor despre istoria lumii antice clasice din
perioada dacilor şi romanilor.
Implementarea Proiectului „COVASNA ANTIQVA” reprezintă o modalitate de promovare în general a
patrimoniului cultural naţional de care dispune zona oraşului Covasna, şi în
special, pentru promovarea patrimoniul arheologic bogat reprezentat de Cetatea Dacică – Valea Zânelor.
Ziua 1 (17 iunie 2014): Expoziţia „Limesul de Est al Daciei Romane”.
Expoziţia
foto-documentară, are în primul rând un scop didactic şi este dedicată unui grup ţintă bine definit (elevi de
gimnaziu cu vârsta între 10 și 15 ani), în cadrul căreia sunt realizate activităţi
interactive (jocuri, chestionare, vizionare de filme etc.), ateliere şi prezentări istorice despre Imperiul Roman.
La acest eveniment cultural, au participat 50 de
elevi de la Scoala Gimnazială „Avram
Iancu” din Covasna-Voineşti.
Dr. habil.
Alexandru Popa a susţinut o lecţie deschisă pentru elevii de gimnaziu,
intitulată “Graniţa romană în estul
Provinciei Dacia”, oferindu-le acestora câteva informaţii şi noţiuni
introductive, prezentate în mod interactiv. Abordarea din punct de vedere
ştiinţific este diferită de cea prezentată în cărţile de istorie. Astfel,
graniţa romană este privită ca un spaţiu de convieţuire, de contact între
locuitorii Imperiului şi populaţia din afara acestuia, şi nu ca o delimitare de
tip ofensiv, un zid sau o linie de-a lungul căreia se duceau permanent războaie
şi confruntări armate.
În a doua parte a programului
a fost deschisă expoziţia tematică, interactiv-educativă “Limesul de est al
Daciei Romane”. Expoziţia, elaborată în cadrul Muzeului Naţional al Carpaţilor
Răsăriteni, se adresează elevilor claselor V-VIII, fiind croită pe nevoile şi
caracteristicile acestui grup ţintă. Conţinutul ştiinţific al expoziţiei
gravitează în jurul mesajului prezentat mai sus: abordarea Limesului roman ca o
zonă de contact între romani şi barbari, şi nu ca o simplă graniţă a
Imperiului, în strictul înţeles al cuvântului. Expoziţia prezintă principalele
aspecte ale vieţii oamenilor, cu precădere a soldaţilor, în această parte a
Daciei romane
În ultima parte a evenimentului, participanţii au
fost implicaţi în activităţi interactive coordonate de Andrea Chiricescu, pe
baza jocurilor şi a chestionarelor, elevii şi-au aprofundat cunoştinţele despre
această perioadă din istoria Imperiului Roman.
Această activitate a fost coordonată de Dr. habil.
Alexandru Popa şi Andrea Chiricescu.
Ziua 2 (18 iunie 2014): Atelierul „Modelarea
şi Pictarea vaselor ceramice”
Acest atelier a avut drept obiectiv cunoaşterea de către
participanţii la proiect a specificului ceramicii dacice şi romane.
Elevii au fost împărţiţi în două grupe de lucru, fiecare grupă fiind
format din 30 de elevi: prima grupă a lucrat la atelierul de modelarea manuală
a vaselor din lut; a doua grupă a lucrat la pictarea vaselor ceramice. La
finalul atelierului, cele două grupe s-au schimb între ele.
Pornind de la explicaţiile oferite de organizatori, elevii au
învăţat şi experimentat tehnica de realizare a vaselor din lut după modelul
vaselor dacice (ceşcuţa dacică), respectiv folosind suluri din lut la ridicarea
vaselor. S-a utilizat lut de calitate superioară, gata pregătit pentru modelaj.
După modelarea vaselor,
elevii au aplicat apoi pe acestea, procedura de decorare (incizare) cu motive
specifice perioadei dacice (ramura de
brad, brâuri crestate etc.). Beneficiarii
au reuşit într-un timp foarte scurt să înveţe foarte bine tehnicile de
modelare, şi decorare a vaselor.
În cadrul atelierului de pictură pe vase ceramice, s-au utilizat castronaşe din ceramică, care au fost
pictate cu ajutorul acuarelelor acrilice şi cu pensula. Elevii au folosit
culorile roşu, alb şi negru, utilizând motive decorative naturale şi geometrice.
Beneficiarii au reuşit într-un timp foarte scurt să înveţe tehnica de pictare a
vaselor ceramice.
Aceste ateliere au fost coordonate de:
-
Dan Buzea şi Eugenia Filip (atelierul de
modelaj manual al lutului);
-
Cristina Felea şi Délczeg Èva (atelierul de
pictură pe vase ceramice).