BIBLIOTECA SCOLII GIMNAZIALE AVRAM IANCU COVASNA-VOINESTI
email: biblioteca.scolii.noastre@gmail.com

luni, 22 septembrie 2014

COVASNA ANTIQVA



În postarea trecută, vă spuneam de proiectul COVASNA ANTIQVA. Și atunci am realizat că nu v-am povestit ce am făcut noi până acum în cadrul acestui proiect.

În perioada iunie –  septembrie 2014, în Covasna - Voineşti, Asociaţia Cultural Creştină „Justinian Teculescu” din Covasna, în parteneriat cu Muzeul Naţional al Carpaţilor Răsăriteni, Asociaţia Culturală „Cetatea Dacică-Valea Zânelor” din Covasna, Asociaţia Cultural-Ştiinţifică „Carpaţii Răsăriteni”, Școala Gimnazială “Avram Iancu şi Asociaţia Culturală „Omnis Barbaria”, cu sprijinul financiar al Consiliului Judeţean Covasna şi al Consiliului Local Covasna, a organizat prima ediţie a Proiectului „COVASNA ANTIQVA” adresat unui număr de 50 de elevi de gimnaziu şi 4 profesori din zona oraşului Covasna.
Covasna Antiqva este un proiect care se adresează în special elevilor cu vârste între 10 și 15 ani, precum şi profesorilor de istorie, şi s-a derulat în zona Covasna - Voineşti, pe parcursul mai multor zile. Participanții au avut ocazia de a fi implicați în diverse activităţi, expoziţii şi ateliere educative în scopul dobândirii cunoştinţelor despre istoria lumii antice clasice din perioada dacilor şi romanilor.
Implementarea Proiectului „COVASNA ANTIQVAreprezintă o modalitate de promovare în general a patrimoniului cultural naţional de care dispune zona oraşului Covasna, şi în special, pentru promovarea patrimoniul arheologic bogat reprezentat de Cetatea DacicăValea Zânelor.
Ziua 1 (17 iunie 2014): Expoziţia „Limesul de Est al Daciei Romane”.
Expoziţia foto-documentară, are în primul rând un scop didactic şi este dedicată unui grup ţintă bine definit (elevi de gimnaziu cu vârsta între 10 și 15 ani), în cadrul căreia sunt realizate activităţi interactive (jocuri, chestionare, vizionare de filme etc.), ateliere şi  prezentări istorice despre Imperiul Roman.
La acest eveniment cultural, au participat 50 de elevi de la Scoala Gimnazială „Avram Iancu” din Covasna-Voineşti.
Dr. habil. Alexandru Popa a susţinut o lecţie deschisă pentru elevii de gimnaziu, intitulată “Graniţa romană în estul Provinciei Dacia”, oferindu-le acestora câteva informaţii şi noţiuni introductive, prezentate în mod interactiv. Abordarea din punct de vedere ştiinţific este diferită de cea prezentată în cărţile de istorie. Astfel, graniţa romană este privită ca un spaţiu de convieţuire, de contact între locuitorii Imperiului şi populaţia din afara acestuia, şi nu ca o delimitare de tip ofensiv, un zid sau o linie de-a lungul căreia se duceau permanent războaie şi confruntări armate.    
În a doua parte a programului a fost deschisă expoziţia tematică, interactiv-educativă “Limesul de est al Daciei Romane”. Expoziţia, elaborată în cadrul Muzeului Naţional al Carpaţilor Răsăriteni, se adresează elevilor claselor V-VIII, fiind croită pe nevoile şi caracteristicile acestui grup ţintă. Conţinutul ştiinţific al expoziţiei gravitează în jurul mesajului prezentat mai sus: abordarea Limesului roman ca o zonă de contact între romani şi barbari, şi nu ca o simplă graniţă a Imperiului, în strictul înţeles al cuvântului. Expoziţia prezintă principalele aspecte ale vieţii oamenilor, cu precădere a soldaţilor, în această parte a Daciei romane
În ultima parte a evenimentului, participanţii au fost implicaţi în activităţi interactive coordonate de Andrea Chiricescu, pe baza jocurilor şi a chestionarelor, elevii şi-au aprofundat cunoştinţele despre această perioadă din istoria Imperiului Roman.
Această activitate a fost coordonată de Dr. habil. Alexandru Popa şi Andrea Chiricescu.

Ziua 2 (18 iunie 2014): Atelierul „Modelarea şi Pictarea vaselor ceramice”
Acest atelier a avut drept obiectiv cunoaşterea de către participanţii la proiect a specificului ceramicii dacice şi romane.
Elevii au fost împărţiţi în două grupe de lucru, fiecare grupă fiind format din 30 de elevi: prima grupă a lucrat la atelierul de modelarea manuală a vaselor din lut; a doua grupă a lucrat la pictarea vaselor ceramice. La finalul atelierului, cele două grupe s-au schimb între ele.
Pornind de la explicaţiile oferite de organizatori, elevii au învăţat şi experimentat tehnica de realizare a vaselor din lut după modelul vaselor dacice (ceşcuţa dacică), respectiv folosind suluri din lut la ridicarea vaselor. S-a utilizat lut de calitate superioară, gata pregătit pentru modelaj.
 După modelarea vaselor, elevii au aplicat apoi pe acestea, procedura de decorare (incizare) cu motive specifice perioadei dacice (ramura de brad, brâuri crestate etc.). Beneficiarii au reuşit într-un timp foarte scurt să înveţe foarte bine tehnicile de modelare, şi decorare a vaselor.
În cadrul atelierului de pictură pe vase ceramice, s-au utilizat castronaşe din ceramică, care au fost pictate cu ajutorul acuarelelor acrilice şi cu pensula. Elevii au folosit culorile roşu, alb şi negru, utilizând motive decorative naturale şi geometrice. Beneficiarii au reuşit într-un timp foarte scurt să înveţe tehnica de pictare a vaselor ceramice.
Aceste ateliere au fost coordonate de:
-           Dan Buzea şi Eugenia Filip (atelierul de modelaj manual al lutului);
-           Cristina Felea şi Délczeg Èva (atelierul de pictură pe vase ceramice).





















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Va asteptam parerile, sugestiile, gandurile bune!