BIBLIOTECA SCOLII GIMNAZIALE AVRAM IANCU COVASNA-VOINESTI
email: biblioteca.scolii.noastre@gmail.com

joi, 2 octombrie 2014

Exerciţiu de simulare in caz de incendiu



Intr-una din zilele trecute, elevii Scolii Avram Iancu au participat la exerciţiul de simulare in caz de incendiu care ar trebui să ii inveţe cum să reacţioneze in cazul unui cutremur sau incendiu, mai ales in cazul in care se intampla la şcoală.
Obiectivele urmărite au fost cele legate de familiarizarea elevilor şi a cadrelor didactice cu modul de comportare in astfel de cazuri, dar şi dezvoltarea capacităţii de percepţie a protecţiei civile ca ansamblu de activităţi cu caracter exclusiv umanitar.
Scopul exerciţiilor a fost şi pregătirea personalului didactic pentru a conduce aplicarea regulilor de comportare şi a măsurilor de protecţie pe timpul şi imediat după producerea unui cutremur/ incendiu, dar şi pregătirea elevilor pentru un astfel de eveniment.
Pe parcursul a 2 minute, a fost realizată evacuarea tuturor persoanelor din incinta şcolilor, in ordine. Elevii au fost conduşi la locul de adunare organizat in curtea scolii, dinainte stabilit pentru fiecare clasă.
Este foarte important ca la varsta scolara să se exerseze in mod repetat astfel de simulări deoarece numai in acest mod copiii vor conştientiza, alături de adulţi, care este cel mai potrivit comportament in cazul unor situaţii de urgenţă. Pentru a mări eficienţa reacţiilor colective in situaţii amintite mai sus, ne propunem ca astfel de exerciţii să se desfăşoare cat mai des .
De asemenea, directorul şcolii, prof. Henorel Olarescu, le-a vorbit despre importanţa acestui tip de "repetiţii" menite să-i familiarizeze pe copii cu apariţia unor situaţii de urgenţă, pentru a sti să reacţioneze fără panică, cu disciplină şi exactitate, astfel incat apariţia unui dezastru nedorit să poată fi trecut fără răniţi şi alte probleme.
Toti copiii au participat cu interes, s-au mobilizat in desfasurarea actiunii, dand dovada de foarte multa receptivitate.









miercuri, 1 octombrie 2014

26 Septembrie – Ziua Mondiala a Muntilor Carpati

Pe data de 26 septembrie se serbeaza Ziua Mondiala a Muntilor Carpati. In fiecare an aceasta aniversare doreste sa readuca in atentia tuturor faptul ca trebuie sa fim generosi cu natura, pentru ca nu este deloc un efort prea mare iar ea ne ofera, fara rezerve, beneficii inestimabile.
Muntii Carpati reprezinta un lant muntos care apartine marelui sistem muntos central al Europei, cu o lungime de 1.500 de km si se intind pe teritoriul Austriei, Cehiei, Slovaciei, Poloniei, Ungariei, Ucrainei, Romaniei si Serbiei. Muntii Carpati sunt cel de-al doilea lant muntos din Europa, iar cel mai inalt varf din lantul carpatic din Romania este Varful Moldoveanu de 2.544 m, situat in Muntii Fagaras.
Romania detine 40% din lantul carpatic, ceea ce inseamna ca o aproape o treime din suprafata tarii noastre este ocupata de Muntii Carpati. Se estimeaza ca aproximativ 2 milioane de romani traiesc, in prezent, in zona montana in aproximativ 745 de localitati. De-a lungul timpului, Carpatii au generat in imaginatia poporului, mituri si legende fantastice, care se regasesc in obiceiurile si traditiile romanesti. Flora Carpatilor cuprinde 1.350 de specii, dintre care 116 endemice – sunt specii de plante sau animale care se regasesc exclusiv intr-o regiune si care necesita o atentie particulara datorita caracteristicilor habitatului lor.

În şcoala noastră, Ziua Munţilor Carpaţi a fost marcată prin activitatea organizată de doamna profesoară de geografie Claudia Vlad împreună cu elevii clasei a VIII-a A, ajutaţi de doamna bibliotecară Mirela Poteică.













ZIUA MONDIALĂ A CURĂŢENIEI



           Întreaga lume a sărbătorit în data de 23 septembrie, Ziua Mondială a Curăţeniei. Această zi s-a dorit a fi conştientizarea şi reamintirea faptului că protejarea mediului înconjurător trebuie să reprezinte un stil de viaţă, nu doar un eveniment în sine.
Cu această ocazie elevii clasei a VI-a B de la Şcoala Gimnazială AVRAM IANCU din Covasna au ieşit la curăţenia spaţiului ce înconjoară şcoala şi curtea şcolii. Prin actiunea lor de ecologizare au tras un semnal de alarmă tuturor oamenilor, să participe la protejarea naturii, a întregului mediu înconjurător, deoarece simţim cu toţii că el este factorul principal dătător de viaţă pentru noi toţi.
În anul 1993 a fost stabilită pentru prima dată, Ziua Mondială a Curăţeniei, cu scopul de a inspira şi de a îndemna comunităţile să cureţe, să îmbunătăţească şi să protejeze mediul, prin realizarea de acţiuni care pot varia de la igienizarea unor zone, plantarea de arbori şi arbuşti la proiecte referitoare la conservarea apei şi a energiei.
Ziua Mondială a Curăţeniei încearcă anual să ne amintească fiecăruia dintre noi că un mediu curat este un mediu sănătos.
  
Bibliotecar, Poteică Mirela 








marți, 23 septembrie 2014

ORKLA Romania sustine elevii performanti de la Scoala Gimnaziala Avram Iancu


 
·     Angajatii companiei si ai fabricii locale “Productie Ardealul SRL” le-au făcut un cadou neasteptat elevilor – o a treia sala de clasa a fost renovata si dotata cu mobilier nou, donatia fiind completata cu un calculator, dupa ce in vara alte doua clase au trecut prin lucrari de renovare
·       Reprezentantii companiei au anuntat, odata cu deschiderea anului scolar, si un sistem de recompense menite sa ii motiveze pe elevii premianti si pe cei olimpici

Scoala a inceput asa cum trebuie pentru elevii Scolii Gimnaziale Avram Iancu din Covasna: cu clase curate si dotate, cu un loc de joaca reamenajat si cu un calculator in dotare. Toate acestea au fost oferite in dar de compania ORKLA Foods Romania si fabrica “Productie Ardealul SRL” Covasna, parte a companiei, angajatii acesteia fiind voluntarii care au lucrat pentru transformarea scolii intr-un loc primitor pentru cei mici.
La inceputul verii, pornind de la ideea ca in viata doar daruind poti dobandi, angajatii uneia dintre cele mai mari companii din domeniul FMCG – ORKLA Foods Romania – au transformat un team building intr-o acțiune de responsabilitate socială.  Intr-un weekend din luna iunie, peste 80 dintre angajatii ORKLA au lucrat zi-lumina pentru a transforma doua sali de clasa intr-un loc in care copiii vin cu placere. De asemenea, spatiul de joaca al scolii a fost renovat si dotat cu jocuri noi. Ulterior, pe parcursul verii, a fost renovata si dotata si o a treia sala de clasa, compania daruindu-le copiilor si un calculator.
“Continuam acest demers prin care vrem sa renovam si sa dotam toate clasele de curs ale Scolii Gimnaziale Avram Iancu din Covasna, astfel incat copiii inscrisi la aceasta scoala sa vina cu drag la cursuri si sa isi inceapa viata de scolar intr-un mediu adecvat si atragator care sa le insufle dragostea de carte. Dupa ce am «adoptat», practic, aceasta scoala ne vom preocupa in perioada urmatoare si de rezultatele copiilor. La festivitatea de deschidere a anului scolar am anuntat ca performanta elevilor va fi premiata in viitor, urmand sa ii sustinem la finalul acestui an scolar pe cei care vor lua premiul I la finalul anului, dar si pe cei care vor inregistra rezultate bune la olimpiadele scolare”, a declarat Manuela Banu, General Manager ORKLA Foods Romania.
In cadrul scolii din Covasna invata peste 350 de elevi si prescolari, aceasta fiind principala unitate de invatamant cu predare in limba romana din localitate.
“Suntem onorati de colaborarea cu compania ORKLA, deoarece mana de ajutor data de cei care lucreaza aici poate reprezenta o rampa de lansare pentru acesti copii”, ne-a spus Henorel Olarescu, directorul scolii din Covasna.
Orkla Foods Romania este parte a grupului norvegian ORKLA, una dintre cele mai mari firme listate la bursa din Norvegia. Produsele ORKLA Foods sunt locale, dezvoltarea lor pornind de la preferintele si nevoile consumatorilor romani, fiind insa realizate la standarde internationale in fabricile din Bucuresti, Covasna si Iasi. Sub cele noua branduri detinute in prezent in segmentul retail: Ardealul, Bunatati de la Bunica, Fruhstuck, Holland, LaMinut, Linco, Tomi, Unirea si Wiesana, care acopera mai multe categorii de produse - de la pate la conserve de carne, mustar, sosuri, creme de hrean, margarina, ketchup, aluaturi congelate – compania comercializeaza in prezent peste 80 de produse in diverse gramaje.








luni, 22 septembrie 2014

COVASNA ANTIQVA



În postarea trecută, vă spuneam de proiectul COVASNA ANTIQVA. Și atunci am realizat că nu v-am povestit ce am făcut noi până acum în cadrul acestui proiect.

În perioada iunie –  septembrie 2014, în Covasna - Voineşti, Asociaţia Cultural Creştină „Justinian Teculescu” din Covasna, în parteneriat cu Muzeul Naţional al Carpaţilor Răsăriteni, Asociaţia Culturală „Cetatea Dacică-Valea Zânelor” din Covasna, Asociaţia Cultural-Ştiinţifică „Carpaţii Răsăriteni”, Școala Gimnazială “Avram Iancu şi Asociaţia Culturală „Omnis Barbaria”, cu sprijinul financiar al Consiliului Judeţean Covasna şi al Consiliului Local Covasna, a organizat prima ediţie a Proiectului „COVASNA ANTIQVA” adresat unui număr de 50 de elevi de gimnaziu şi 4 profesori din zona oraşului Covasna.
Covasna Antiqva este un proiect care se adresează în special elevilor cu vârste între 10 și 15 ani, precum şi profesorilor de istorie, şi s-a derulat în zona Covasna - Voineşti, pe parcursul mai multor zile. Participanții au avut ocazia de a fi implicați în diverse activităţi, expoziţii şi ateliere educative în scopul dobândirii cunoştinţelor despre istoria lumii antice clasice din perioada dacilor şi romanilor.
Implementarea Proiectului „COVASNA ANTIQVAreprezintă o modalitate de promovare în general a patrimoniului cultural naţional de care dispune zona oraşului Covasna, şi în special, pentru promovarea patrimoniul arheologic bogat reprezentat de Cetatea DacicăValea Zânelor.
Ziua 1 (17 iunie 2014): Expoziţia „Limesul de Est al Daciei Romane”.
Expoziţia foto-documentară, are în primul rând un scop didactic şi este dedicată unui grup ţintă bine definit (elevi de gimnaziu cu vârsta între 10 și 15 ani), în cadrul căreia sunt realizate activităţi interactive (jocuri, chestionare, vizionare de filme etc.), ateliere şi  prezentări istorice despre Imperiul Roman.
La acest eveniment cultural, au participat 50 de elevi de la Scoala Gimnazială „Avram Iancu” din Covasna-Voineşti.
Dr. habil. Alexandru Popa a susţinut o lecţie deschisă pentru elevii de gimnaziu, intitulată “Graniţa romană în estul Provinciei Dacia”, oferindu-le acestora câteva informaţii şi noţiuni introductive, prezentate în mod interactiv. Abordarea din punct de vedere ştiinţific este diferită de cea prezentată în cărţile de istorie. Astfel, graniţa romană este privită ca un spaţiu de convieţuire, de contact între locuitorii Imperiului şi populaţia din afara acestuia, şi nu ca o delimitare de tip ofensiv, un zid sau o linie de-a lungul căreia se duceau permanent războaie şi confruntări armate.    
În a doua parte a programului a fost deschisă expoziţia tematică, interactiv-educativă “Limesul de est al Daciei Romane”. Expoziţia, elaborată în cadrul Muzeului Naţional al Carpaţilor Răsăriteni, se adresează elevilor claselor V-VIII, fiind croită pe nevoile şi caracteristicile acestui grup ţintă. Conţinutul ştiinţific al expoziţiei gravitează în jurul mesajului prezentat mai sus: abordarea Limesului roman ca o zonă de contact între romani şi barbari, şi nu ca o simplă graniţă a Imperiului, în strictul înţeles al cuvântului. Expoziţia prezintă principalele aspecte ale vieţii oamenilor, cu precădere a soldaţilor, în această parte a Daciei romane
În ultima parte a evenimentului, participanţii au fost implicaţi în activităţi interactive coordonate de Andrea Chiricescu, pe baza jocurilor şi a chestionarelor, elevii şi-au aprofundat cunoştinţele despre această perioadă din istoria Imperiului Roman.
Această activitate a fost coordonată de Dr. habil. Alexandru Popa şi Andrea Chiricescu.

Ziua 2 (18 iunie 2014): Atelierul „Modelarea şi Pictarea vaselor ceramice”
Acest atelier a avut drept obiectiv cunoaşterea de către participanţii la proiect a specificului ceramicii dacice şi romane.
Elevii au fost împărţiţi în două grupe de lucru, fiecare grupă fiind format din 30 de elevi: prima grupă a lucrat la atelierul de modelarea manuală a vaselor din lut; a doua grupă a lucrat la pictarea vaselor ceramice. La finalul atelierului, cele două grupe s-au schimb între ele.
Pornind de la explicaţiile oferite de organizatori, elevii au învăţat şi experimentat tehnica de realizare a vaselor din lut după modelul vaselor dacice (ceşcuţa dacică), respectiv folosind suluri din lut la ridicarea vaselor. S-a utilizat lut de calitate superioară, gata pregătit pentru modelaj.
 După modelarea vaselor, elevii au aplicat apoi pe acestea, procedura de decorare (incizare) cu motive specifice perioadei dacice (ramura de brad, brâuri crestate etc.). Beneficiarii au reuşit într-un timp foarte scurt să înveţe foarte bine tehnicile de modelare, şi decorare a vaselor.
În cadrul atelierului de pictură pe vase ceramice, s-au utilizat castronaşe din ceramică, care au fost pictate cu ajutorul acuarelelor acrilice şi cu pensula. Elevii au folosit culorile roşu, alb şi negru, utilizând motive decorative naturale şi geometrice. Beneficiarii au reuşit într-un timp foarte scurt să înveţe tehnica de pictare a vaselor ceramice.
Aceste ateliere au fost coordonate de:
-           Dan Buzea şi Eugenia Filip (atelierul de modelaj manual al lutului);
-           Cristina Felea şi Délczeg Èva (atelierul de pictură pe vase ceramice).