BIBLIOTECA SCOLII GIMNAZIALE AVRAM IANCU COVASNA-VOINESTI
email: biblioteca.scolii.noastre@gmail.com

marți, 15 septembrie 2015

Mult succes în noul an școlar!

Mult succes în noul an şcolar, tuturor elevilor şi profesorilor!




Inaugurarea bustului lui Avram Iancu in curtea scolii care ii poarta numele


Luni, 14 septembrie 2015, în curtea Școlii Gimnaziale Avram Iancu din Covasna, Voinești, în prezența autorităților locale, județene și a numeroși covăsneni, a fost dezvelit bustul revoluționarului pașoptist, Erou al Neamului, AVRAM IANCU.

E o zi în care am pus încă o piatră la temelia spirituală a urbei noastre. E modul nostru de a-l cinsti pe cel care spunea că ,,Unicul dor al vieţii mele este să-mi văd naţiunea fericită”.
Recunoştinţa faţă de înaintaşii noştri este o datorie pe care o avem atâta vreme cât spunem că suntem români. ACCJT consideră că amplasarea bustului “patronului spiritual” al școlii este un act de normalitate, de întregire a imaginii şcolii din Voinești. Conştientizarea de cǎtre elevi a importanţei istoriei românilor, a sentimentului de apartenenţǎ la valorile naţionale adevărate este unul dintre scopurile educaţiei şcolare. Activitatea patriotică a unuia ca Avram Iancu – tânăr, intelectual, transilvănean – poate fi pentru elevi un imbold, un exemplu, o mândrie.
Monumentul care astăzi ne-a adunat aici pe toți este rodul îmbinării eforturilor mai multor factori implicați: Școala Gimnazială Avram Iancu, ACCJT, Consiliul Local Covasna, Primăria Covasna, artistul sculptor Nicolae Mihail Bohățel. Este dovada că atunci când ne unim forțele, reușim să facem lucruri frumoase. Acest monument ne uneşte, ne cheamă la veghe şi la concordie.  Îmi trec acum prin minte cuvintele Crăişorului, rostite pe Câmpia Blajului, în mai 1848: „Uitaţi-vă pe câmp, românilor, suntem mulţi, ca cucuruzul brazilor, suntem mulţi şi tari, că Dumnezeu e cu noi!”
ACCJT dorește să îl felicite, pe această cale, pe dl. Nicolae Bohățel, cel care a dat pietrei chipul lui Avram Iancu. Îi mulţumim că şi-a pus priceperea şi talentul în folosul acestui proiect, care va rămâne în istorie. De asemenea, ACCJT vă mulțumește tuturor celor care ați sprijinit, într-un fel sau altul, această idee. Prin munca și implicarea voastră, Covasna are, de astăzi, un motiv pentru care merită să te oprești, fie să admiri finețea artistică a unei opere de artă, fie să cinstești personalitatea unui Erou al Neamului, cum este Avram Iancu.






miercuri, 9 septembrie 2015

AVRAM IANCU


Luni, 14 septembrie 2015, orele 10.00, va avea loc inaugurarea monumentului lui Avram Iancu, din curtea Școlii Gimnaziale ”Avram Iancu” din Voinești. Acesta este opera sculptorului covăsnean Nicolae Mihail Bohățel. Proiectul a fost realizat cu sprijinul Consiliului Local Covasna și al Asociației Cultural Creștine Justinian Teculescu.

Mereu avem nevoie de repere de identitate. Noi toţi şi cu atât mai mult copiii noştri. Este nu numai benefic, dar şi obligatoriu ca aceştia să crească având în vedere fapte, pilde, chipuri ale strămoşilor noştri – cei care ne-au dat ţara în care locuim. O astfel de personalitate jalon este Avram Iancu.
În istoria popoarelor apar uneori momente de cumpănă, de primejdie. Atunci norocul sau voinţa divină aduc în fruntea popoarelor una sau mai multe personalitaţi pentru a le călăuzi – un astfel de ales a fost Avram Iancu.
Avram Iancu (n. 1824, Vidra de Sus – d. 10 septembrie 1872, Ţebea) a fost un patriot ardelean de primă mână, avocat de meserie, care a jucat un rol important în Revoluţia de la 1848 – 1849, din Transilvania. La numai 24 de ani, el conducea pe cei ce cu mult curaj s-au ridicat împotriva unor vechi şi strâmbe rânduieli.

Cum spuneam, este imperios necesară prezenţa simbolurilor determinante pentru cultura şi istoria noastră în spaţiul public al comunităţii. Un bust al eroului naţional Avram Iancu în curtea Şcolii Gimnaziale "Avram Iancu" denotă respect pentru valorile neamului, recursul la modelele identitare româneşti. De asemenea, un astfel de monument sacralizează spaţiul. Îl şi înfrumuseţează. Mai mult, într-un oraş turistic, cum este staţiunea Covasna, un asemenea edificiu reprezintă pe lângă o necesitate şi o atracţie turistică, un “loc de văzut” pentru vizitatorii urbei. 

miercuri, 27 mai 2015

SĂ DONĂM O CARTE PENTRU ELEVII DIN BASARABIA!



BIBLIOTECA 

 ŞCOLII GIMNAZIALE AVRAM IANCU COVASNA



ne aşteaptă


SĂ DONĂM O CARTE
PENTRU ELEVII DIN BASARABIA


Orice donaţie este bine venită şi va fi apreciată de cei care au nevoie cu adevărat!

În Republica Moldova, există numeroase localităţi rurale, unde bibliotecile şi instituţiile de învăţământ  nu dispun de fonduri de cărți  pentru a le pune la dispoziţia tinerilor şi adulţilor, sau, printre puţinele cărţi existente în patrimoniul bibliotecii, unele sunt scrise în grafie chirilică. Acest fapt este un impediment pentru populaţie, în special pentru elevi, de a avea acces la orice sursă de informare.

Nicolae Steinhardt spunea „Dăruind vei dobândi”.
Tu vei dărui o carte, ei vor primi un Dar. Dar care le va îmbogăți bibliotecile şi cunoștințele.



INFORMAŢII- la doamna bibliotecă, Mirela Poteică

UPDATE:
Sprijinim campania inițiată de Acțiunea 2012 Covasna!

 

miercuri, 13 mai 2015

ROLUL CALCULATORULUI IN VIATA ELEVULUI








Luni, 11 mai 2015, tema orei de educatie civica la clasa a VII-a A a fost
ROLUL CALCULATORULUI IN VIATA ELEVULUI


Calculatorul este foarte util atat elevului cat si profesorului insa folosirea acestuia trebuie realizata astfel incat sa imbunatateasca calitativ procesul instructiv-educativ, nu sa il ingreuneze.
Utilizarea la intamplare, fara un scop precis, la un moment nepotrivit a calculatorului in timpul lectiei duce la plictiseala, monotonie; ineficienta invatarii prin neparticiparea unor elevi la lectie, nerealizarea obiectivelor lectiei, izolarea elevilor si chiar repulsie fata de acest mijloc modern de predare-invatare. Folosirea in exces a calculatorului poate duce la pierderea abilitatilor practice, de calcul si de investigare a realitatii, la deteriorarea relatiilor umane.
Calculatorul trebuie folosit astfel incat sa urmareasca achizitionarea unor cunostiinte si formarea unor deprinderi care sa permita elevului sa se adapteze cerintelor unei societati aflata intr-o permanenta evolutie. Acesta trebuie sa fie pregatit pentru schimbari, sa le intampine cu entuziasm nu cu frica si rezistenta.
Daca elevii sunt orientati cu incredere spre schimbare, ei vor simti nevoia de a fi instruiti cat mai bine pentru a face fata noilor tipuri de profesii. Esecul in dezvoltarea capacitatii de a reactiona la schimbare poate atrage dupa sine pasivitatea si alienarea.
Calculatorul, acest mijloc modern si inteligent, reprezinta o necesitate a prezentului si cu atat mai mult a viitorului. Valentele formative ale calculatorului sunt multiple. Pe langa faptul ca le dezvolta copiilor atentia, gandirea logica si creativa, le dezvolta interesul pentru cunoastere si le cultiva increderea in fortele proprii, permitand acestora sa participe la propria lor formare.
Folosind calculatorul in activitatea instructiv-educativa contribuim la schimbari majore in ceea ce priveste strategiile de lucru cu elevii, se reinnoiesc tehnicile de predare si de invatare, modificand radical rolul invatatorului.
            Calculatorul nu este utilizat pentru a inlocui activitatea de predare a cadrului didactic, ci pentru a veni tocmai in sprijinul predarii, ajutandu-l astfel sa-si indeplineasca mai bine functia sa didactica fundamentala.
           Prioritatea invatamantului o constituie informatizarea, softul educational, reprezentat de programele informatice special dimensionate in perspectiva predarii unor teme specifice, ceea ce reprezinta o necesitate evidenta presupusa de aceasta prioritate.
Programul de calculator poate deveni un suport important pentru o predare eficienta.
Prezentarea rolurilor si functiilor multiple care pot aparea in cadrul unui sistem informatic de instruire considerand elevul, profesorul si sistemul informatic.
Elevii si profesorul pot avea mai multe roluri si/sau functii simultane in cadrul unui sistem de instruire, functii care nu sunt complet automatizate. Infrastructura sistemului de instruire poate, de asemenea, sa indeplinesca sarcini multiple.
 

Bibliotecar, 
Mirela Poteica 

sâmbătă, 9 mai 2015

LUMEA NOASTRĂ, IMPLICAREA MEA!



              


·        Aprilie 2015 – cutremur de 7,9 grade în Nepal, cu 5057 morţi şi peste 11000 de răniţi. 1,4 milioane de oameni au nevoie urgentă de alimente şi apă. Cei afectaţi de seism sunt 7  milioane de oameni din cei 28 de milioane de locuitori.
·        Malta este locul unde are loc un naufragiu al unei ambarcațiuni unde erau 900 de imigranți ce plecau, din Africa, din cauza sărăciei, pentru a imigra în ţări din Europa pentru a putea trăi.
·        Ucraina – război, risc de epidemie de poliomielită ce duce la complicaţii, milioane de copii putând fii afectaţi de boli infecţioase grave ( rujeolă, rubeolă, difterie ), uneori ajungându-se la deces.

   Zilnic citim și auzim asemenea ştiri care ne îndurerează, ne îngrijorează, dar  ne şi cheamă cu disperare să intindem o  mână de ajutor, cu orice resursă, pe care o avem, fie fizică fie financiară.
   Tragedii au avut loc întotdeauna, dar odată cu scurgerea anilor ele s-au înmulţit şi amplificat astfel că odată cu trecerea într-un nou mileniu în luna septembrie a anului 2000 a avut loc un summit intitulat ,,Summitul Mileniului’’. Cu această ocazie au fost prezente delegaţii din 191 de ţări printre care şi România. În urma dezbaterilor s-au fixat 8 obiective de dezvoltare, obiective ce se dorea să fie împlinite în perioada următorilor 15 ani ( 2000-2015 )
   Obiectivele sunt:
·        Reducerea  sărăciei  severe
·        Realizarea accesului, la educaţia primară, a tuturor copiilor
·        Promovarea egalităţii între sexe
·        Reducerea mortalităţii la vârste mici
·        Îmbunătăţirea sănătăţii materne
·        Combaterea diferitelor boli de exemplu malaria, HIV/SIDA
·        Asigurarea unui mediu mai curat
·        Crearea unui parteneriat global pentru dezvoltare
    Europa este un continent care deşi se confruntă cu probleme, datorită crizelor financiare, este singurul donator mondial care și-a propus să se implice în ajutorarea oamenilor care se află în nevoie indiferent de ţara în care locuiesc, astfel că în peste 150 de ţări din întreaga lume a contribuit, prin donațiile sale, la dezvoltarea, acestor țări, deşi deseori erau condiții dificile şi periculoase. Dezvoltarea acestor țări se observă din: creșterea economiei, reducerea la jumătate a sărăciei, reducerea răspândiri virusului SIDA, 14 mil de elevi cu posibilităţi reduse,  au urmat cursurile şcolii primare, 70 de milioane de oameni au fost conectaţi la reţelele de apă potabilă, 7,5 milioane de femei au fost asistate la naștere de personal calificat fapt ce a dus la salvarea vieţii mai multor mame şi nou-născuţi .
   Pentru a fi mai operativi în aceste țări s-au constituit 139 de delegații care erau ,,ochii şi urechile’’ uniunii europene pe teren.
   Sunt îmbucurătoare aceste progrese dar gândindu-ne la nevoile care încă mai sunt, nevoile celor 1,3 miliarde de locuitori care trăiesc în sărăcie extremă, 50 de milioane de copii neînscrişi încă în învăţământul primar, existența celor peste 2oo de milioane de șomeri, catastrofele zilnice trebuie să ne impulsioneze pentru a ne implica în mod personal pentru a-i ajuta .
   În acest ultim an, 2015, din perioada stabilită la Summit la propunerea comisiei europene și cu acordul parlamentului european în data de 9 ianuarie la Riga s-a lansat ,, Anul european al dezvoltării” având ca deviză:  ,, Lumea noastră, demnitatea noastră, viitorul nostru”. Această deviză vine să întărească preocuparea pentru nevoile întregii lumi indiferent de rasă, sex, limbă, cultură, religie, fiecare om, având demnitatea sa, fiecare cetăţean al uniunii europene, fiind invitat, să se străduiască, să facă tot ce depinde de el pentru îmbunătăţirea vieții personale şi a semenilor săi de pretutindeni astfel putând avea un viitor mai bun.
   Ca o continuare a obiectivelor propuse în anul 2000, în anul dezvoltării europene ( anul 2015), s-a stabilit ca în fiecare lună să fie abordate teme care fie coincideau cu zilele internaţionale, fie în acea lună aveau loc evenimente majore. Temele care se abordează au ca subiecte: mediatizarea importanţei ajutorării, prezentarea rezultatelor implicării anterioare, prezentarea proiectelor și planurilor de lucru și prezentarea rapoartelor cu privire la modul în care au fost cheltuiți banii europeni. Orice simpozion, orice seminar, orice emisiune, radio sau TV, şi fiecare rubrică din presă despre acest subiect are ca scop încurajarea implicării personale pentru a întinde o mână de ajutor.
   În ţara noastră lansarea anului european pentru dezvoltare, a avut loc la Biblioteca Naţională în 17 februarie. Cu această, ocazie s-a promovat conceptul de solidaritate internaţională, nevoia de implicare în ajutorarea statelor în nevoie, tinerii fiind invitaţi să se implice cel mai mult ținând cont de vigoarea și puterea lor. Folosirea timpului și resurselor financiare, în scopuri umanitare, va fi de folos și donatorilor, deoarece timpul respectiv nu va putea fi folosit pentru activități dăunătoare iar facerea binelui va produce mulțumire sufletească. Beneficiarii ajutorului financiar din partea României sunt, Republica Moldova, Georgia, Egipt, Tunisia, Libia, Ucraina, Afganistan şi orice stat unde au loc diferite calamităţi.
    Dintre multele nevoi existente m-am gândit să abordez câteva, încercând să sugerez modalităţi sau alternative de îmbunătăţire a situațiilor, ca odata aplicate și acestea să ajute la dezvoltarea locală, dezvoltarea țării, dezvoltarea europei și dezvoltarea întregii planete.
   Într-o societate, femeia şi copilul au o importanţă deosebită, femeia fiind de mare ajutor, iar copiii reprezintă viitorul . Femeile și fetele în multe state sunt discriminate, ele nu sunt lăsate să meargă la școală, nu își pot găsi un loc de muncă remunerat decent, nu au acces la îngrijiri medicale de bază și li se refuză dreptul la moștenire și protecție socială. Dacă ne gândim că, menirea femeii nu este de a fi sclavă sau sacul de box, ci are rolul de a fi un sprijin penru soțul ei, atunci ne vom schimba atitudinea și îi vom da dreptul de a avea șanse egale și o vom proteja nu exploata. Arta de a găti, de a face și a întreține curățenia, a crește copilul sunt necesare ele dându-i satisfacție și împlinire când sunt bine făcute, dar ele nu sunt doar atributele femeii astfel că în timp ce soțul își va ajuta soția dumneaei va putea să presteze o activitate la un loc de muncă.
   Despre importanța grijii față de copii Nelson Mandela spunea: ,,Nimic nu spune mai mult despre sufletul unei societății, decât felul în care își tratează copii” .
   Natura și mediul sunt într-o strânsă legătură, ambele asigurând o viețuire bună, dacă ele sunt protejate și păstrate în condiții bune. Folosirea resurselor naturale prin transformarea energiei solare, cu ajutorul, panourilor solare, (în apă caldă menajeră și sursă de căldură la centralele termice), panourilor fotovoltaice (în curent electric), vor reduce folosirea curentului electric produs de termocentrale, fapt ce este mai costisitor și consumă apa care devine din ce în ce mai puțină. Folosirea surselor naturale va reduce costurile și va elimina noxele din fumul eliminat prin arderea gazului metan și a altor combustibili. Folosirea turbinelor eoliene este o altă sursă de producere a curentului electric pe cale naturală. Deasemenea transformarea rumegușului în peleți este un alt mod de încălzire ecologică, util pentru reducerea poluării, astfel că fiind o poluare mai mică vor fi condiții pentru o sănătate mai bună. Mersul pe jos și deplasarea cu bicicleta este de mare ajutor sănătății, diminuării poluării și economisirii banilor, banii economisiți putând fi folosiți în acțiuni umanitare. Un mare aport, în obținerea oxigenului, îl are prezența copacilor, de aceea este bine, să fie limitată, cât mai mult tăierea copacilor, plantându-se cât mai mulți copaci, ocazie  la care ne putem implica fieacare. Reciclarea materialelor uzate va ajuta la păstrarea unui mediu prietenos.
  Dotarea spitalelor cu aparatura și materialele necesare va ajuta la depistarea și tratarea la timp a diferitelor boli, astfel vor fi necesari mai puțini bani, pentru tratamente îndelungate, populația va fi mai sănătoasă, mai aptă de muncă, deci va aduce mai multă contribuție la fondurile europene, fonduri care vor fi folosite în țările cu nevoi.
   Educația reprezintă cea mai bună investiție pentru combaterea, sărăciei, inegalităților și excluderii, permițând dobândirea unor competențe fundamentale învâțându-ne cum să devenim membrii activi ai societății. Educația este foarte importantă deoarece folosind cunoștințele acumulate sau dobândite, în urma cercetării, viața va putea fi mai ușoară, mai practică și societatea va fi mai bună. Este o mare nevoie de implicare, pentru ajutarea copiilor cu nevoi sociale, deorece este o mare tendință de abandon școlar sau dezinteres pentru a învăța. Lipsa banilor și a utilităților îi determină de cele mai multe ori fie să muncească fie să nu își poată efectua temele sau să-și învețe lecțiile. Asigurarea școlilor cât mai aproape de casă și transportul în condiții bune, organizarea de ore suplimentare după orele de curs, pentru explicarea mai detaliată a lecțiilor neînțelese, existența claselor cu efective mai mici de elevi, pentru a avea timp, ca profesorii, să se ocupe mai mult timp de elevii mai slabi, folosirea tehnologiei moderne, ca de exemplu folosirea internetului, cu scopul îmbogățirii cunoștințelor, după o triere a informațiilor, fără însă a înlocui citirea manualelor și cărților, sunt  câteva posibilități de a îmbunătății învățământul astfel încât numărul celor care abandonează școala să fie cât mai puțini. Dotarea școlilor cu cât mai multe laboratoare este de mare ajutor pentru aplicarea cunoștințelor teoretice dobândite. Pentru a crește interesul pentru  a învăța cred că este nevoie și de o creere de noi întreprinderi pentru a fii create locuri de muncă cu posibilitatea de angajare după terminarea cursurilor școlare.
     Mă bucur că sunt eleva unei școli în care se caută modalități practice de a contribui la dezvoltarea Europei.           
   Dintre aceste modalități amintesc:
-         Participarea la plantarea copacilor
-         Curățarea mediului de diferite deșeuri
-   Cu sprijinul Asociației Cultural Creștine Justinian Teculescu și sub îndrumarea domnișoarelor profesoare Florentina Teacă și Adriana Bota, o parte din elevii clasei a VIII-a A organizăm de două ori pe săptămână, în mod voluntar, câte 2 ore de meditații , pentru colegii noștrii din clasele V-VIII, cei care întâmpină dificultăți la efectuarea temelor. Noi credem că toți copiii au dreptul la șanse egale la învățătură și de aceea ne străduim să le fim de ajutor contribuind  astfel în mod personal la dezvoltarea europeană.
    Atragerea și folosirea corectă a fondurilor europene pentru îmbunătățirea infrastructurii și a turismului vor ajuta la o bună dezvoltare deoarece vor creea noi locuri de muncă și astfel numărul șomerilor va scădea, ei fiind destul de mulți, și având cât mai mulți oameni locuri de muncă vor avea bani și posibilități mai multe de contribuție la diferitele programe și fonduri de întrajutorare. De asemenea pentru implinirea nevoilor curente, a ușurării vieții a asigurării posibilităților de igienizare și a preîntâmpinării răspândirii microbilor este importantă racordarea locuințelor la sursele de apă și canal. Următorul caz ne arată cât de importantă este implinirea acestei nevoi.
   ,, Înainte să avem un punct de aprovizionare cu apă curentă în sat, singura noastra sursă era mlaștina din vale. Dacă aveam un bidon plin nu puteam să mai imping scaunul cu rotile în sus pe deal. Prin urmare câteva zile rămâneam fără apă”.
   Orașul Covasna, oraș în care locuiesc, datorită așezării sale geografice și datorită unui aer deosebit, deoarece conține ioni negativi, lucru rar întâlnit, este un oraș declarat stațiune balneo-climaterică deoarece aici oamenii vin pentru a se odihni, pentru a se trata de boli de inimă și circulație periferică, dar și  pentru a inspira un aer curat. Pentru a putea atrage cât mai mulți turiști este nevoie de a avea obiective turistice care să poată fi vizitate în timpul liber. Reabilitrea ,, Planului înclinat”  și amenajarea zonei unde este cetatea dacică sunt doar două puncte turistice atractive. Dezvoltarea orașului în care locuiesc va contribui la dezvoltarea țării, a Europei și a lumii.
   Țara noastră datorită pământurilor ei bune și a producției bune este considerată grânarul Europei. Intensificarea eforturilor printr-o bună prelucrare a pământului va aduce un rod bun astfel încât vom putea fi de folos, țărilor cu criză alimentară, acolo unde unul din 8 locuitori, duce lipsă de hrană, fapt ce duce la subnutriție. Folosirea irigațiilor în timp de secetă și folosirea utilajelor moderne vor da rezultate bune, de aceea este nevoie de investiții, pentru reabilitarea sistemelor de irigare.
   Neînțelegerile din motive etnice  nu sunt de folos decât extremiștilor care urmăresc obținerea de foloase proprii. Pentru a avea un viitor bun și a ne dezvolta noi trebuie să conlucrăm să ne împrietenim, să conviețuim pentrucă orice situație conflictuală duce la dezbinare, pierderea locurilor de muncă, despărțiri în căsătorie, pierderea sănătății, a vieții și nu în ultimul rând așa cum putem vedea și în Ucraina au loc pierderi materiale care duc la regres. Noi trebuie să urmărim demnitatea umană nu politica. Despre diferența dintre cei ce urmăresc pacea și cei ce provoacă dezbinarea etnică Thomas Alva Edison spune: ,,Non-violența conduce la cea mai înaltă moralitate, care reprezintă ținta evoluției, până nu ne oprim din rănirea tuturor ființelor vii, suntem încă sălbatici’’.
   Doresc din toată inima ca aceste gânduri să impulsioneze pe fiecare din cei ce le vor citi sau auzi și sper că fiind aplicate sugestiile vor fi de ajutor pentru a avea o Europă dezvoltată care să poată ajuta cât mai mult pe fiecare om în nevoie.
    La încheiere doresc să parafrazez, potrivit înțelegerii mele, cu privire la ținta Uniunii Europene, deviza anului european al dezvoltării:
   ,, Planeta noastră, solidaritatea noastră, implicarea mea, viitorul nostru pozitiv și stabil”

Burnichi Debora Naomi  
Clasa a VIII-a A