Clasa a 6-a B s-a jucat la ora de educație tehnologică...
BIBLIOTECA SCOLII GIMNAZIALE AVRAM IANCU COVASNA-VOINESTI
email: biblioteca.scolii.noastre@gmail.com
email: biblioteca.scolii.noastre@gmail.com
joi, 11 iunie 2015
miercuri, 27 mai 2015
SĂ DONĂM O CARTE PENTRU ELEVII DIN BASARABIA!
BIBLIOTECA
ŞCOLII GIMNAZIALE AVRAM IANCU COVASNA
ne aşteaptă
SĂ DONĂM O
CARTE
PENTRU
ELEVII DIN BASARABIA
Orice donaţie este bine venită şi va fi apreciată de cei care au nevoie cu
adevărat!
În Republica Moldova, există numeroase localităţi
rurale, unde bibliotecile şi instituţiile de învăţământ nu dispun de
fonduri de cărți pentru a le pune
la dispoziţia tinerilor şi adulţilor, sau, printre puţinele cărţi existente în
patrimoniul bibliotecii, unele sunt scrise în grafie chirilică. Acest fapt este
un impediment pentru populaţie, în special pentru elevi, de a avea acces la
orice sursă de informare.
Nicolae Steinhardt spunea
„Dăruind vei dobândi”.
Tu vei dărui o carte, ei vor
primi un Dar. Dar care le va îmbogăți
bibliotecile şi cunoștințele.
miercuri, 13 mai 2015
ROLUL CALCULATORULUI IN VIATA ELEVULUI
Luni, 11 mai 2015, tema orei de educatie civica la clasa a VII-a A a fost
ROLUL CALCULATORULUI IN VIATA ELEVULUI
Calculatorul este foarte util atat elevului cat si profesorului insa
folosirea acestuia trebuie realizata astfel incat sa imbunatateasca calitativ
procesul instructiv-educativ, nu sa il ingreuneze.
Utilizarea la intamplare, fara un scop precis, la un moment nepotrivit a
calculatorului in timpul lectiei duce la plictiseala, monotonie; ineficienta
invatarii prin neparticiparea unor elevi la lectie, nerealizarea obiectivelor
lectiei, izolarea elevilor si chiar repulsie fata de acest mijloc modern de
predare-invatare. Folosirea in exces a calculatorului poate duce la pierderea
abilitatilor practice, de calcul si de investigare a realitatii, la
deteriorarea relatiilor umane.
Calculatorul trebuie folosit astfel incat sa urmareasca achizitionarea unor
cunostiinte si formarea unor deprinderi care sa permita elevului sa se adapteze
cerintelor unei societati aflata intr-o permanenta evolutie. Acesta trebuie sa
fie pregatit pentru schimbari, sa le intampine cu entuziasm nu cu frica si
rezistenta.
Daca elevii sunt orientati cu incredere spre schimbare, ei vor simti nevoia
de a fi instruiti cat mai bine pentru a face fata noilor tipuri de profesii.
Esecul in dezvoltarea capacitatii de a reactiona la schimbare poate atrage dupa
sine pasivitatea si alienarea.
Calculatorul, acest mijloc modern si inteligent, reprezinta o necesitate a
prezentului si cu atat mai mult a viitorului. Valentele formative ale
calculatorului sunt multiple. Pe langa faptul ca le dezvolta copiilor atentia,
gandirea logica si creativa, le dezvolta interesul pentru cunoastere si le
cultiva increderea in fortele proprii, permitand acestora sa participe la propria
lor formare.
Folosind calculatorul in activitatea instructiv-educativa contribuim la
schimbari majore in ceea ce priveste strategiile de lucru cu elevii, se
reinnoiesc tehnicile de predare si de invatare, modificand radical rolul
invatatorului.
Calculatorul nu este utilizat pentru
a inlocui activitatea de predare a cadrului didactic, ci pentru a veni tocmai
in sprijinul predarii, ajutandu-l astfel sa-si indeplineasca mai bine functia
sa didactica fundamentala.
Prioritatea invatamantului o
constituie informatizarea, softul educational, reprezentat de programele
informatice special dimensionate in perspectiva predarii unor teme specifice,
ceea ce reprezinta o necesitate evidenta presupusa de aceasta prioritate.
Programul de calculator poate deveni un suport important pentru o predare
eficienta.
Prezentarea rolurilor si functiilor multiple care pot aparea in cadrul unui
sistem informatic de instruire considerand elevul, profesorul si sistemul
informatic.
Elevii si profesorul pot avea mai multe roluri si/sau functii simultane in
cadrul unui sistem de instruire, functii care nu sunt complet automatizate.
Infrastructura sistemului de instruire poate, de asemenea, sa indeplinesca
sarcini multiple.
Bibliotecar,
Mirela Poteica
sâmbătă, 9 mai 2015
LUMEA NOASTRĂ, IMPLICAREA MEA!
·
Aprilie 2015 –
cutremur de 7,9 grade în Nepal, cu 5057 morţi şi peste 11000 de răniţi. 1,4 milioane
de oameni au nevoie urgentă de alimente şi apă. Cei afectaţi de seism sunt
7 milioane de oameni din cei 28 de
milioane de locuitori.
·
Malta este locul unde
are loc un naufragiu al unei ambarcațiuni unde erau 900 de imigranți ce plecau,
din Africa, din cauza sărăciei, pentru a imigra în ţări din Europa pentru a
putea trăi.
·
Ucraina – război,
risc de epidemie de poliomielită ce duce la complicaţii, milioane de copii putând
fii afectaţi de boli infecţioase grave ( rujeolă, rubeolă, difterie ), uneori
ajungându-se la deces.
Zilnic citim și
auzim asemenea ştiri care ne îndurerează, ne îngrijorează, dar ne şi cheamă cu disperare să intindem o mână de ajutor, cu orice resursă, pe care o
avem, fie fizică fie financiară.
Tragedii au avut
loc întotdeauna, dar odată cu scurgerea anilor ele s-au înmulţit şi amplificat astfel
că odată cu trecerea într-un nou mileniu în luna septembrie a anului 2000 a avut
loc un summit intitulat ,,Summitul Mileniului’’. Cu această ocazie au fost
prezente delegaţii din 191 de ţări printre care şi România. În urma
dezbaterilor s-au fixat 8 obiective de dezvoltare, obiective ce se dorea să fie
împlinite în perioada următorilor 15 ani ( 2000-2015 )
Obiectivele
sunt:
·
Reducerea sărăciei
severe
·
Realizarea
accesului, la educaţia primară, a tuturor copiilor
·
Promovarea egalităţii
între sexe
·
Reducerea
mortalităţii la vârste mici
·
Îmbunătăţirea
sănătăţii materne
·
Combaterea
diferitelor boli de exemplu malaria, HIV/SIDA
·
Asigurarea unui
mediu mai curat
·
Crearea unui
parteneriat global pentru dezvoltare
Europa este un continent care deşi se
confruntă cu probleme, datorită crizelor financiare, este singurul donator
mondial care și-a propus să se implice în ajutorarea oamenilor care se află în
nevoie indiferent de ţara în care locuiesc, astfel că în peste 150 de ţări din întreaga
lume a contribuit, prin donațiile sale, la dezvoltarea, acestor țări, deşi deseori
erau condiții dificile şi periculoase. Dezvoltarea acestor țări se observă din:
creșterea economiei, reducerea la jumătate a sărăciei, reducerea răspândiri
virusului SIDA, 14 mil de elevi cu posibilităţi reduse, au urmat cursurile şcolii primare, 70 de
milioane de oameni au fost conectaţi la reţelele de apă potabilă, 7,5 milioane de
femei au fost asistate la naștere de personal calificat fapt ce a dus la
salvarea vieţii mai multor mame şi nou-născuţi .
Pentru a fi mai
operativi în aceste țări s-au constituit 139 de delegații care erau ,,ochii şi
urechile’’ uniunii europene pe teren.
Sunt îmbucurătoare
aceste progrese dar gândindu-ne la nevoile care încă mai sunt, nevoile celor
1,3 miliarde de locuitori care trăiesc în sărăcie extremă, 50 de milioane de
copii neînscrişi încă în învăţământul primar, existența celor peste 2oo de
milioane de șomeri, catastrofele zilnice trebuie să ne impulsioneze pentru a ne
implica în mod personal pentru a-i ajuta .
În acest ultim
an, 2015, din perioada stabilită la Summit la propunerea comisiei europene și cu
acordul parlamentului european în data de 9 ianuarie la Riga s-a lansat ,, Anul
european al dezvoltării” având ca deviză: ,, Lumea noastră, demnitatea noastră, viitorul
nostru”. Această deviză vine să întărească preocuparea pentru nevoile întregii
lumi indiferent de rasă, sex, limbă, cultură, religie, fiecare om, având demnitatea
sa, fiecare cetăţean al uniunii europene, fiind invitat, să se străduiască, să
facă tot ce depinde de el pentru îmbunătăţirea vieții personale şi a semenilor
săi de pretutindeni astfel putând avea un viitor mai bun.
Ca o continuare a obiectivelor propuse în anul
2000, în anul dezvoltării europene ( anul 2015), s-a stabilit ca în fiecare
lună să fie abordate teme care fie coincideau cu zilele internaţionale, fie în
acea lună aveau loc evenimente majore. Temele care se abordează au ca subiecte:
mediatizarea importanţei ajutorării, prezentarea rezultatelor implicării
anterioare, prezentarea proiectelor și planurilor de lucru și prezentarea
rapoartelor cu privire la modul în care au fost cheltuiți banii europeni. Orice
simpozion, orice seminar, orice emisiune, radio sau TV, şi fiecare rubrică din
presă despre acest subiect are ca scop încurajarea implicării personale pentru
a întinde o mână de ajutor.
În ţara noastră
lansarea anului european pentru dezvoltare, a avut loc la Biblioteca Naţională
în 17 februarie. Cu această, ocazie s-a promovat conceptul de solidaritate
internaţională, nevoia de implicare în ajutorarea statelor în nevoie, tinerii
fiind invitaţi să se implice cel mai mult ținând cont de vigoarea și puterea
lor. Folosirea timpului și resurselor financiare, în scopuri umanitare, va fi
de folos și donatorilor, deoarece timpul respectiv nu va putea fi folosit
pentru activități dăunătoare iar facerea binelui va produce mulțumire
sufletească. Beneficiarii ajutorului financiar din partea României sunt,
Republica Moldova, Georgia, Egipt, Tunisia, Libia, Ucraina, Afganistan şi orice
stat unde au loc diferite calamităţi.
Dintre multele
nevoi existente m-am gândit să abordez câteva, încercând să sugerez modalităţi
sau alternative de îmbunătăţire a situațiilor, ca odata aplicate și acestea să
ajute la dezvoltarea locală, dezvoltarea țării, dezvoltarea europei și
dezvoltarea întregii planete.
Într-o societate,
femeia şi copilul au o importanţă deosebită, femeia fiind de mare ajutor, iar
copiii reprezintă viitorul . Femeile și fetele în multe state sunt discriminate,
ele nu sunt lăsate să meargă la școală, nu își pot găsi un loc de muncă remunerat
decent, nu au acces la îngrijiri medicale de bază și li se refuză dreptul la
moștenire și protecție socială. Dacă ne gândim că, menirea femeii nu este de a
fi sclavă sau sacul de box, ci are rolul de a fi un sprijin penru soțul ei, atunci
ne vom schimba atitudinea și îi vom da dreptul de a avea șanse egale și o vom
proteja nu exploata. Arta de a găti, de a face și a întreține curățenia, a crește
copilul sunt necesare ele dându-i satisfacție și împlinire când sunt bine făcute,
dar ele nu sunt doar atributele femeii astfel că în timp ce soțul își va ajuta
soția dumneaei va putea să presteze o activitate la un loc de muncă.
Despre importanța grijii față de copii Nelson
Mandela spunea: ,,Nimic nu spune mai mult despre sufletul unei societății,
decât felul în care își tratează copii” .
Natura și mediul
sunt într-o strânsă legătură, ambele asigurând o viețuire bună, dacă ele sunt
protejate și păstrate în condiții bune. Folosirea resurselor naturale prin
transformarea energiei solare, cu ajutorul, panourilor solare, (în apă caldă
menajeră și sursă de căldură la centralele termice), panourilor fotovoltaice (în
curent electric), vor reduce folosirea curentului electric produs de
termocentrale, fapt ce este mai costisitor și consumă apa care devine din ce în
ce mai puțină. Folosirea surselor naturale va reduce costurile și va elimina noxele
din fumul eliminat prin arderea gazului metan și a altor combustibili. Folosirea
turbinelor eoliene este o altă sursă de producere a curentului electric pe cale
naturală. Deasemenea transformarea rumegușului în peleți este un alt mod de
încălzire ecologică, util pentru reducerea poluării, astfel că fiind o poluare
mai mică vor fi condiții pentru o sănătate mai bună. Mersul pe jos și
deplasarea cu bicicleta este de mare ajutor sănătății, diminuării poluării și
economisirii banilor, banii economisiți putând fi folosiți în acțiuni
umanitare. Un mare aport, în obținerea oxigenului, îl are prezența copacilor,
de aceea este bine, să fie limitată, cât mai mult tăierea copacilor, plantându-se
cât mai mulți copaci, ocazie la care ne
putem implica fieacare. Reciclarea materialelor uzate va ajuta la păstrarea
unui mediu prietenos.
Dotarea
spitalelor cu aparatura și materialele necesare va ajuta la depistarea și
tratarea la timp a diferitelor boli, astfel vor fi necesari mai puțini bani,
pentru tratamente îndelungate, populația va fi mai sănătoasă, mai aptă de
muncă, deci va aduce mai multă contribuție la fondurile europene, fonduri care
vor fi folosite în țările cu nevoi.
Educația
reprezintă cea mai bună investiție pentru combaterea, sărăciei, inegalităților
și excluderii, permițând dobândirea unor competențe fundamentale învâțându-ne
cum să devenim membrii activi ai societății. Educația este foarte importantă
deoarece folosind cunoștințele acumulate sau dobândite, în urma cercetării, viața
va putea fi mai ușoară, mai practică și societatea va fi mai bună. Este o mare
nevoie de implicare, pentru ajutarea copiilor cu nevoi sociale, deorece este o
mare tendință de abandon școlar sau dezinteres pentru a învăța. Lipsa banilor
și a utilităților îi determină de cele mai multe ori fie să muncească fie să nu
își poată efectua temele sau să-și învețe lecțiile. Asigurarea școlilor cât mai
aproape de casă și transportul în condiții bune, organizarea de ore
suplimentare după orele de curs, pentru explicarea mai detaliată a lecțiilor
neînțelese, existența claselor cu efective mai mici de elevi, pentru a avea
timp, ca profesorii, să se ocupe mai mult timp de elevii mai slabi, folosirea
tehnologiei moderne, ca de exemplu folosirea internetului, cu scopul
îmbogățirii cunoștințelor, după o triere a informațiilor, fără însă a înlocui
citirea manualelor și cărților, sunt
câteva posibilități de a îmbunătății învățământul astfel încât numărul
celor care abandonează școala să fie cât mai puțini. Dotarea școlilor cu cât
mai multe laboratoare este de mare ajutor pentru aplicarea cunoștințelor
teoretice dobândite. Pentru a crește interesul pentru a învăța cred că este nevoie și de o creere de
noi întreprinderi pentru a fii create locuri de muncă cu posibilitatea de
angajare după terminarea cursurilor școlare.
Mă bucur că sunt
eleva unei școli în care se caută modalități practice de a contribui la dezvoltarea
Europei.
Dintre aceste
modalități amintesc:
-
Participarea la
plantarea copacilor
-
Curățarea mediului
de diferite deșeuri
- Cu sprijinul
Asociației Cultural Creștine Justinian Teculescu și sub îndrumarea
domnișoarelor profesoare Florentina Teacă și Adriana Bota, o parte din elevii
clasei a VIII-a A organizăm de două ori pe săptămână, în mod voluntar, câte 2
ore de meditații , pentru colegii noștrii din clasele V-VIII, cei care
întâmpină dificultăți la efectuarea temelor. Noi credem că toți copiii au
dreptul la șanse egale la învățătură și de aceea ne străduim să le fim de
ajutor contribuind astfel în mod
personal la dezvoltarea europeană.
Atragerea și folosirea corectă a fondurilor
europene pentru îmbunătățirea infrastructurii și a turismului vor ajuta la o
bună dezvoltare deoarece vor creea noi locuri de muncă și astfel numărul
șomerilor va scădea, ei fiind destul de mulți, și având cât mai mulți oameni
locuri de muncă vor avea bani și posibilități mai multe de contribuție la
diferitele programe și fonduri de întrajutorare. De asemenea pentru implinirea
nevoilor curente, a ușurării vieții a asigurării posibilităților de igienizare
și a preîntâmpinării răspândirii microbilor este importantă racordarea locuințelor
la sursele de apă și canal. Următorul caz ne arată cât de importantă este
implinirea acestei nevoi.
,, Înainte să
avem un punct de aprovizionare cu apă curentă în sat, singura noastra sursă era
mlaștina din vale. Dacă aveam un bidon plin nu puteam să mai imping scaunul cu
rotile în sus pe deal. Prin urmare câteva zile rămâneam fără apă”.
Orașul Covasna,
oraș în care locuiesc, datorită așezării sale geografice și datorită unui aer
deosebit, deoarece conține ioni negativi, lucru rar întâlnit, este un oraș declarat
stațiune balneo-climaterică deoarece aici oamenii vin pentru a se odihni,
pentru a se trata de boli de inimă și circulație periferică, dar și pentru a inspira un aer curat. Pentru a putea
atrage cât mai mulți turiști este nevoie de a avea obiective turistice care să
poată fi vizitate în timpul liber. Reabilitrea ,, Planului înclinat” și amenajarea zonei unde este cetatea dacică
sunt doar două puncte turistice atractive. Dezvoltarea orașului în care
locuiesc va contribui la dezvoltarea țării, a Europei și a lumii.
Țara noastră
datorită pământurilor ei bune și a producției bune este considerată grânarul Europei.
Intensificarea eforturilor printr-o bună prelucrare a pământului va aduce un
rod bun astfel încât vom putea fi de folos, țărilor cu criză alimentară, acolo
unde unul din 8 locuitori, duce lipsă de hrană, fapt ce duce la subnutriție.
Folosirea irigațiilor în timp de secetă și folosirea utilajelor moderne vor da
rezultate bune, de aceea este nevoie de investiții, pentru reabilitarea
sistemelor de irigare.
Neînțelegerile din motive etnice nu sunt de folos decât extremiștilor care
urmăresc obținerea de foloase proprii. Pentru a avea un viitor bun și a ne dezvolta
noi trebuie să conlucrăm să ne împrietenim, să conviețuim pentrucă orice
situație conflictuală duce la dezbinare, pierderea locurilor de muncă,
despărțiri în căsătorie, pierderea sănătății, a vieții și nu în ultimul rând așa
cum putem vedea și în Ucraina au loc pierderi materiale care duc la regres. Noi
trebuie să urmărim demnitatea umană nu politica. Despre diferența dintre cei ce
urmăresc pacea și cei ce provoacă dezbinarea etnică Thomas Alva Edison spune:
,,Non-violența conduce la cea mai înaltă moralitate, care reprezintă ținta evoluției,
până nu ne oprim din rănirea tuturor ființelor vii, suntem încă sălbatici’’.
Doresc din toată inima ca aceste gânduri să
impulsioneze pe fiecare din cei ce le vor citi sau auzi și sper că fiind
aplicate sugestiile vor fi de ajutor pentru a avea o Europă dezvoltată care să
poată ajuta cât mai mult pe fiecare om în nevoie.
La încheiere doresc să parafrazez, potrivit
înțelegerii mele, cu privire la ținta Uniunii Europene, deviza anului european
al dezvoltării:
,, Planeta noastră, solidaritatea noastră,
implicarea mea, viitorul nostru pozitiv și stabil”
Burnichi
Debora Naomi
Clasa
a VIII-a A
SUNT CETĂȚEAN EUROPEAN!
Putem spune cã Europa este mai mult decât
un continent cu peisaje mirifice ce te încântã în orice loc și în orice timp
sau cã istoria ei este pe cât de zbuciumatã pe atât de glorioasã…sau cã actorii
ce au jucat pe scena trecutului ei istoric, au jucat mereu un singur rol: al
vieţii. Europa este o mare familie în care relaţiile dintre oameni s-au
stabilit de-a lungul istoriei, și anume atunci când oamenii aveau nevoie unii
de alţii pentru a depãșii momentele de crizã. Ȋn acest sens, cauza Europei a
angajat mereu oameni într-o luptã a cãror scopuri au fost mereu aceleaș:
libertatea, demnitatea și valoriile fiinţei umane. Consider cã Uniunea
Europeanã-rodul comunicãrii dintre oameni a urmãrit și un alt scop, acela al
impulsionãrii omului de a se întoarce și a recunoaște mereu rolul principal al
ţãrii și al locului din care provine, indispensabil pentru existenţa sa, chiar
dacã prin Uniunea Europeanã cetãţeanul unei ţãri a cunoscut și o nouã
identitate: aceea de cetãţean european.
Argumentele mele pro- acestei afirmaţii sunt cuprinse în urmãtoarele
cuvinte: ne punem deseori întrebarea ce îseamnã sã fii cetãţean european.
Ȋnseamnã cã sunt mai deștept decât eram înainte, cã am mai mulţi bani, reduceri
la haine, încãlţãminte și mâncare? Faptul cã am fost acceptaţi în Uniune nu ne
schimbã cu nimic! Practic pricipalul scop al U.E. este acela de a ne arãta cã
tot același popor iubitor am rãmas, simplu și primitor, cu o ţarã extraordinar
de frumoasã.
·
CE
ȊNSEAMNÃ OARE SÃ FII CETÃŢEAN EUROPEAN?
Cu toţii știm ce este un cetãţean al
Uniunii Europene, orice persoanã care are naţionalitatea unuia dintre statele
membre, conform legilor în vigoare în statul respectiv. Cetãţenia Uniunii
Europene vine în completarea cetãţeniei naţionale, fãcând posibilã exercitarea
unora dintre drepturile cetãţeanului Uniunii pe teritoriul statului membru în
care locuiește. Concluziile sunt clare: mai întâi este necesar ca o persoanã sã
aibã cetãţenia unui stat membru pentru a putea beneficia de cetãţenia Uniunii;
cetãţenia europeanã va completa și se va adãuga la drepturile conferite de
cetãţenia statalã. Ca cetãţean european ar trebui sã am la bazã principiile
commune ale statelor member incluse în Tratatul de la Amsterdam: principiul
libertãţii, principiul democraţiei, principiul respectãrii drepturilor omului
și al libertãţilor fundamentale și principiul statului de drept, și decurge
prin drepturile fundamentale ale omului și drepturile specifice acordate
cetãţeanului european, descries în Tratat. Tratatul de la Amsterdam, intrat în
vigoare la 1 Mai 1999, întãrește protecţia drepturilor fundamentale, condamnã
orice formã de discriminare și recunoaște dreptul la informaţie și protecţia
consumatorilor.
Cu privire la dreptul la informaţie, în
Tratatul de la Amsterdam este specificat cã orice cetãţean european și orice
persoanã fizicã sau juridical, având sediul într-un stat membru are drept de
acces la documentele Parlamentului European, ale Consiliului Uniunii Europene,
în limita raţiunilor de interes public sau privat. Informarea cetãţeanului este
consideratã o prioritate de cãtre instituţiile europene.
Drepturile fundamentale ale omului și valorile
democratice sunt respectate în statele membre ale Uniunii Europene. Sunt
semnatare ale unor texte, precum Convenţia Europeanã a Drepturilor Omului
(1950), Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului (1948), Carta Socialã
Europeanã (1962) sau Carta comunitarã a drepturilor sociale fundamentale ale
lucrãtorilor (1996).
Uniunea și statele sale membre sunt deci obligate sã respecte aceste
valori, organismele care vegheazã la respectarea lor fiind tribunalele
naţionale și Curtea Europeanã de Justiţie. Dacã un stat membru încalcã
drepturile fundamentale și valorile democratice în mod flagrant și sistematic,
Uniunea poate sã îi impunã sancţiuni politice ori economice. Una din,
condiţiile care trebuie îndeplinite pentru aderarea le Uniunea Europeanã este
respectarea acetor drepturi fundamentale.
U.E. pune accentual în primul rând pe drepturile fundamentale și
respectarea valorilor. De ce numai Uniunea și statele membre sunt obligate sã
respecte aceste drepturi? De ce nu toate ţãrile? Doar nu sunt oameni numai în
Uniune! Toţi trebuie sã avem
parte de ceea ce se cuvine omului: demnitate, libertate, egalitate,
solidaritate, cetãţenie și justiţie. Acestea definesc definesc valorile
fundamentale ale unei uniuni, precum și drepturi civile, politice, economice și
sociale, dreptul la viaţã, la integrarea persoanei, la libera exprimare și
dreptul la libertatea de conștiinţã ale unui cetãţean, fie el și non-european.
Cetãţenia Uniunii Europene oferã
drepturi cetãţenilor statelor membre și consolideazã protecţia intereselor
acestora. Tratatul de la Maastricht instituie 5 categorii de drepturi
supranaţionale, complementare cetãţeniei naţionale:
1. Dreptul la libera circulaţie, dreptul la
sejur, de stabilire, dreptul la muncã și studio în celelalte state membre ala
Uniunii. Legislaţia stabilește însã numeroase condiţii pentru exercitarea
acestor drepturi. Pentru un sejur mai lung de 3 luni este necesar un
certificate de sejur. Intrarea pe teritoriul altui stat membru nu poate fi
interzisã decât din raţiuni de securitate și sãnãtate publicã, iar interzicerea
trebuie justificatã.
2. Dreptul la vot și dreptul de a candida la
aegerile pentru Parlamentul European și la alegerile locale în statul de
rezistenţã,în aceleași condiţii cu cetãţenii statului respectiv.
3. Dreptul de a beneficia pe teritoriul unui
stat terţ (stat care nu este membru al Uniunii Europene) de protecţie consularã
din partea autoritãţilor diplomatice ale unui stat membru, în cazul în care ţara din care provine nu are reprezentanţã diplomaticã în
statul terţ resprectiv.
4. Dreptul de petiţie în faţa Parlamentului
European.
5. Dreptul de a apela la Ombudsman-ul european
(Avocatul Poporului) pentru examinarea cazurilor de administrare defectuoasã
din partea instituţiilor și organismelor comunitare.
Comisia europeanã are rolul
de a veghea la respectarea tratatelor (denumitã în doctrinã “Gardianul
Tratatelor’’) supravegheazã aplicarea prevederilor legate de cetãţenia
europeanã și elaboreazã rapoarte periodice asupra progreselor realizate și
asupra dificultãţilor întâlnite.
Deci, ca cetãţean european
sunt mãgulit de câte drepturi am, dar în același timp sunt încântat. Toţi
cetãţenii din lume ar trebui sã avem aceste drepturi, nu numai europenii. Ar trebui sã mã
simt naţionalist? Mã simt bine în postura mea de cetãţean european dar la fel
de bine mã simt și în prima mea posturã de cetãţean român pentru cã: “Protejate
pe propriul teritoriu,cu trãsãturile lor specifice, cu personalitatea, formatã
și șlefuitã în milenii, popoarele ar avea șansa ca libere și netulburate sã-și
urmeze firesc calea proprie pe spirala progresului.”
Cojanu Sabina-Ioana
Clasa a 8-a A
Abonați-vă la:
Postări (Atom)